عباس فرجی

چرا برترین های هنرستان ها دیده نمی شوند؟

معرفی به دوستان اشتراک گذاری

کی از مهم ترین دغدغه های دانش آموزان هنرستانی ادامه تحصیل در دانشگاه و آموزش عالی است/ یکی از مهم ترین سئوالاتی که اولیای دانش آموزان از مشاوران مدارس می پرسند این بوده که اگر فرزندم به هنرستان برود آینده تحصیلی او چگونه خواهد بود/ زمانی که دانش آموز تصور کند دیواری وجود دارد و ورود او به مرحله کارشناسی و مقاطع بالاتر با مشکلاتی همراه است انگیزه اولیه برای ورود به رشته فنی حرفه ای را از دست خواهد داد / چرا آموزش پرورش توسط رسانه ها اقدام به معرفی و تبلیغ دانش آموزان برتر رشته فنی حرفه ای ندارد و یا حتی کنکور دانش آموزان فنی و حرفه ای این قدر بدون حاشیه وبی سر و صدا برگزار می شود/ بایست نگاه سنتی خود را کنار بگذاریم و با برجسته کردن هنرستان ها،دانش آموزان را برای رفتن به آن تشویق کنیم/ آموزش و پرورش باید دست از دوگانگی رفتاری بردارد و با یک طرح جامع و البته بلند مدت زمینه های علاقه مندی دانش آموزان را به هنرستان ها فراهم سازد

چرا آموزش و پرورش با توجه به اینکه در سال جاری بر روی مدارس فنی و حرفه تمرکز زیادی داشته و در هدایت تحصیلی سال 95-94 دانش آموزان را تشویق و ترغیب به ورود به مدارس فنی و حرفه ای کرده به کنکور کاردانی هنرستان ها چندان توجهی نشان نداد؟

به واقع یکی از مهم ترین دغدغه های دانش آموزان هنرستانی ادامه تحصیل در دانشگاه و آموزش  عالی است ؛گرچه همه ساله آموزش و پرورش وعده های زیادی برای محقق شدن این موضوع به دانش آموزان می دهد ولی در عمل آن چنان که باید پیشرفت زیادی حاصل نشده است و این موضوع یکی از نگرانی های مهم اولیا و خانواده های آنها برای اجازه ندادن فرزندشان برای ورود به رشته های فنی و حرفه ای بوده است .

یکی از مهم ترین سئوالاتی که اولیای دانش آموزان از مشاوران مدارس می پرسند این بوده که اگر فرزندم به هنرستان برود آینده تحصیلی او چگونه خواهد بود و مشاوران عموما در این زمینه مجبور هستند محدودیت هایی که بر سر راه دانش آموز هنرستانی برای ادامه تحصیل وجود دارد به آنها گوش زد نمایند . محدودیت هایی که از عمده ترین دلایل عدم تمایل دانش آموزان و اولیای آنها برای ورود به رشته فنی و حرفه ای بوده است .

ای بسا چنانچه بخواهیم پای صحبت مسئولین آموزش و پرورش بنشینیم شاید بگویند یک طرف داستان آموزش و پرورش است اما طرف مهم دیگر آموزش و عالی است و عملا کاری از دست ما بر نمی آید اما معتقدم آموزش و پرورش در این زمینه بایست چانه زنی کند تا شرایط تحصیل برای دانش آموزان فنی و حرفه ای آسان تر شود .

علی رغم آنکه می دانیم هدف از رفتن دانش آموزان به مدارس فنی حرفه ای آن است که تکنسین بشوند ولی زمانی که دانش آموز تصور کند دیواری وجود دارد و ورود او به مرحله کارشناسی و مقاطع بالاتر با مشکلاتی همراه است انگیزه اولیه برای ورود به رشته فنی حرفه ای را از دست خواهد داد .

اما یک سئوال همچنان  بر روی میز باقی می ماند و آن این است که چرا آموزش پرورش توسط رسانه ها اقدام به معرفی و تبلیغ دانش آموزان برتر رشته فنی حرفه ای ندارد و یا حتی کنکور دانش آموزان فنی و حرفه ای این قدر بدون حاشیه وبی سر و صدا برگزار می شود ؟

به طور مثال در خصوص نفرات برتر کنکور سال 95 بحث ها و نظرات زیادی مطرح شد اینکه چرا تهرانی ها رتبه های برتر را کسب کرده اند و حتی با آنها مصاحبه هایی صورت گرفت و مدتی در صدر اخبار روز قرار داشتند اما در خصوص نفرات برتر کاردانی ها که به حق آنها نیز با تمام محدودیت هایی که دارند برای قبولی در دانشگاه ها تلاش  های فراونی داشته اند صحبتی به میان نیامد؟

من فکر می کنم علی رغم اینکه آموزش و پرورش به ظاهر خیلی تلاش می کند تا نشان دهد هنرستان های فنی و حرفه ای برایشان اهمیتی زیادی دارد ولی در عمل این گونه به نظر نمی رسد  .

جا داشت با توجه به تابستان پر تلاطمی که برای هدایت تحصیلی وجود داشت مسئولین آموزش و پرورش با رسانه ی کردن این اخبار پذیرفته شدگان کاردانی هنرستان ها عامل تشویق دانش آموزان را برای ورود به رشته های فنی و حرفه ای را  مهیا تر سازند ولی گویا این گونه نشد .

اگر قرار است به طور جدی به موضوع هدایت دانش آموزان و ورود آنها به هنرستان ها توجه داشته باشیم بایست نگاه سنتی خود را کنار بگذاریم و با برجسته کردن هنرستان ها،دانش آموزان را برای رفتن به آن تشویق کنیم .

باید نشست و دید آموزش و پرورش برای رفع آنچه در تابستان سال گذشته رخ داد چه تمهیدی می اندیشد ؟

آیا باز همه چیز را به وقت اضافه خواهد سپرد و یا اشکالات سال گذشته را رفع خواهد نمود ؟

معتقدم آموزش و پرورش باید از هم اکنون اقدامی عملی برای ایجاد انگیزه کافی برای دانش آموزان و ورود آنها به مدارس فنی و حرفه ای داشته باشد؛ زمانی که زیر ساخت ها فراهم شود و به قدر کافی تبلیغات صورت گیرد دانش آموزان خودشان به این سمت و سو ترغیب خواهند شد و البته اتفاقی که در تابستان امسال رخ داد دوباره تکرار نخواهد شد .

اما زمانی که دانش آموزان می بینندحتی رتبه برتر شدن در رشته های فنی  و حرفه ای  هم برای آموزش و پرورش اهمیتی ندارد ؛ چرا فکر می کنید باید به سمت هنرستان کشیده شوند ؟

آموزش و پرورش باید دست از دوگانگی رفتاری بردارد و با یک طرح جامع و البته بلند مدت زمینه های علاقه مندی دانش آموزان را به هنرستان ها فراهم سازد و گرنه هر سال بایستی با دردسر های زیادی دانش آموزان را به اجبار به هنرستان ها هدایت کنیم .

و طبیعی است که اگر دانش آموزان بر خلاف میل خود به رشته ای هدایت شوند دیر یا زود سر خورده می شوند و این سرخوردگی می تواند در دراز مدت برای آموزش و پرورش و جامعه زیان بار باشد .

 

منبع : صدای معلم

اخبار مرتبط

نظرات

 
   
 
Captcha